tisdag 1 januari 2013

Jag skriver för de smartaste av de smarta...



Nu har jag läst ut Torsdagsbarn av Sonya Hartnett. Vald av mig till min bokcirkel. Bokcirkelvänner som inte vill veta mina tankar ombedes sluta läsa nu.

Använder mig av de tre nycklarna från filmkvällarna. En Känsla, en person och en scen som berört mig.

Känsla
Mycket obehag boken igenom. Riktigt jobbig ibland. Ändå är det något som driver på mig.

Person
Bokens huvudperson Harper Flute. Flicka i 10-års åldern. Stark och egensinnig. Inspirerande personlighet. Stark på riktigt.

En scen
Harper tar med sin 4-åriga bror Tin till en bäck i ett sankt område. Tin går för sig själv och plötsligt rasar strandbanken över honom. Harper kämpar för att få fram honom ur leran.

"Jag grävde och grävde som besatt, mina armar rörde sig som springande ben, men jag fick inget ordentligt tag, jag vacklade och halkade och tyngdes ner av kylan, jag kippade efter andan och flämtade och leran gled ned där jag hade grävt ut och kastades klibbig upp i ansiktet på mig och gjorde mig blind för det jag gjorde men inte gjorde, för det jag förändrade men som förblev detsamma."

Jag fångas både av Harpers kamp att rädda Tin och av metaforen. Känslan av att kämpa men inte nå fram. Att försöka och fösöka men allt står still. För mig finnns denna känslan framförallt i då och då återkommande drömmar. Kämpandet, stillaståendet och maktlösheten.

Detta är en bok som växer. Läser en kort intervju med författaren i slutet av boken.

"Jag sticker inte under stol med att jag skriver för unga intelligenta ensamvargar. Sådana människor förtjänar litteratur som erkänner och sätter värde på deras åsikter och begåvning och utanförskap. Det finns så mycket ytligt och konventionellt för tonåringar, och det är ju bra för dem som är ytliga och konventionella, som nöjer sig med det. Men jag skriver för de klyftigaste, de allra samrtaste av de smarta."

Efter att ha läst detta tror jag bestämt att jag vill tycka ännu mer om boken :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Böcker för bokcirklar