tisdag 13 augusti 2013

Om reflektion kring en text...

... från boken "Tala om böcker" av Lena Kjersen Edman.

Närläsning
Läs ett kortare stycke långsamt och noggrant. Smaka på det. Hur har författaren gjort? Stilistiska knep och trick.

Brev
Skriv brev till författaren. Lärare eller bibliotekarie svarar.

Bild
Fotografera eller måla utifrån boken. Nytt omslag?

Förförståelse
Rollförteckning kanske?

Läsecirkel
Inled med att berätta vilka sorts läsare deltagarna är.

Jag undrar samtal (Tell me) Chambers
Gilla. Var det någon särskild del i boken som du gillade?
Ogillade. Var det någon del du kanske hoppade över?
Frågetecken
Mönster i boken som kom igen.

Exempel på öppnande frågor
Om du hade skrivit den här boken, är det något du skulle ändra på?
Har något av det som händer i boken hänt dig?
Var det något som dina kompisar sa som förvånade dig?
Vem är du i berättelsen? alt Vem i berättelsen skulle du vilja vara?

Om någon inte har läst
Kejsarens nya kläder-rollen. Personen får ifrågasätta allt som de andra säger. Den ständige frågaren.

Kumulativ/intensiv läsning
Boken tar inte slut. Till skillnad från extensiv läsning, masskonsumtion av verk efter verk utan att återvända till boken.

Boksamtal på högstadiet
Några av deltagarna tilldelas dessa roller:
  • Diksussionsledaren (beskriver tre scener ur boken och ställer en fråga till varje scen)
  • Sammanfattaren (skriver en sammanfattning av berättelsen)
  • Persongranskaren (tittar lite närmare på en eller flera personer i berättelsen)
  • Ordletaren (letar upp svåra, ovanliga eller roliga ord i texten. Citat)
  • Illustratören (gör en bild av hela eller en del i berättelsen)
The flipped classroom
Eleverna förbereder sig före lektionen.


 

1 kommentar:

  1. Så roligt att ni kan använda min bok, jag blir glad!
    Hälsning från*
    Lena

    SvaraRadera

Böcker för bokcirklar