tisdag 2 juli 2013

Aggression...

... heter Jesper Juuls nya bok. En angelägen titel. Känner själv att jag stuvar undan min egen aggression allt mer. Eller är det att mogna? Jämnmodet som tar över impulsiviteten? För min del är det nog lite både och. På den goda sidan väger mognad och perspektiv och på den andra sidan finns rädslan som är så rädd att den inte vågar ta sig ett aggressivt uttryck.

Mina funderingar passar väl in med budskapet i Juuls nya bok som har undertiteln "Aggression - ett nytt och farligt tabu". Jesper menar att vi måste lära oss att hantera aggressioner (barnens och våra egna) innan allför många människor tagit skada. Konstruktiv aggressivitet är viktigt för ett helt välfungerande liv.

Boken är kort och temat är viktigt. Jesper Juuls rakhet är befriande och uppfriskande. Mycket av det som finns i boken har jag läst i hans tidigare böcker men det gör inget, det behöver jag göra!

Några rader som fångat mig extra mycket:

  • Kärnpunkten i psykisk och social hälsa är god självkänsla. Graden av självkännedom och förmågan att identifiera och definiera sina behov och gränser.
  • Behandla inte era barn som små bonsaiträd som ska beskäras och formas till de får den formen ni vill ha!
  • Den/de som har makten bär också alltid ansvaret för relationens kvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Böcker för bokcirklar