onsdag 23 oktober 2013

Fladdermöss...

.... på biblioteket!



Palacio Nacional de Mafra. Det kungliga biblioteket i Porto. Hur bevara alla dessa gamla böcker?
Med fladdermöss! Levande fladdermöss förvaras i små lådor över dagen. På natten öppnas lådorna och fladdermössen flyger runt och äter alla insekter som skulle ha knaprat på all de gamla böckerna. Vem kom på idén? Detta är att tänka utanför boxen!

Vi bibliotekarier ska vara fladdermöss!



Belif Action Transformation Sucess. That´s BATS!

Föreläsning med Dr Ross Todd, Porto onsdag förmddag.


Lite fler smakprov

Vi måste tänka transformation. Vår roll är att ge gåvan att transformera information till djup kunskap och förståelse till våra barn.

App-driven miljö.

Utan information kan vi inte lära! Vi ska skapa en rik informationsmiljö så att transformation kan ske!

”Information-till-kunskapresa”. Personlig, social och kulturell växt.

Bibliotekariens uppgift är inte bara att tillhandahålla resurser utan vår kapacitet att medverka till att eleverna transformerar information till kunskap.

Skolbiblioteken är verben i läroplanen. Ex läsa, undersöka, utforska, jämför… osv.

Skolbibliotekarien är tillsammans med lärarna påelevernas läranderesa. Skolbibliotekarien som ”co-teatcher”.

Biblioteket är en TRANSFORMARIONSPLATS.

Ska det heta bibliotek? Kanske IT-center= Information-transformation center. Ross säger: Kalla det vad du vill. Se till att du lever upp till namnet! 


Sju principer av det möjliga 



1. Den primära funktionen för ett skolbibliotek är pedagogisk. Ge tillgång till kvalitativ information som kan ligga till grund för meningsfull pedagogik. Barnen som producenter av kunskap. Vi ger intellektuella förutsättningar för att skapa djup kunskap. Låt eleverna skapa sin egen kunskap! Copy-paste-fenomenet. Barnen är bra på att hitta men de är inte lika bra på att omvandla detta till djup kunskap. Stort akademiska problem idag.

2. Skolbibliotekariens roll är primärt att undervisa tillsammans med läraren (co-teaching) för att utvecklakunskap utifrån läroplanen och utvecklala förmågor för att leva livet (lifeskills). Ledord för skolbibliotekarier: Kollegial utveckling. Samarbetsförmåga (Collaborative spirit). Vi ska skapa samarbete. Spränga ensamrollen.

3. En frågebaserd pedagogik. Meningsfulla frågor som tar barnen vidare till djupare kunskap. Trans-läskunnighet. Engagera elever som kunskapsgeneratorer. Förmåga att lösa riktiga problem. Viljan att veta något djupt. Prof Carol Kuhlthau (kamera) Ikoner. Använd inte "bibliobabbel" – bibliotekariers eget språk. Vi måste tala utbildnings-språket.



4. Fokuset på läroplanens innehåll.I skolbiblioteket möts de olika ämnena.

5. Samarbetskultur. Undervisningen är den dynamiska kärnan för att integrera skolbiblioteket i skolans kultur. Skolbibliotekarier bör hjälpa lärarna att bygga lektionen inte bara tillhandahålla fakta.

6. Skolbibliotek utgör och utvecklarsocial rättvisa. Ett surrogathem. En trygg plats. (ex Pojken som utforska sin identitet som en homosexuell pojke på en trygg plats). Social equlaizer.

7. Digitalt medborgarskap och "lära för livet-egenskaper".

BE - DO - BECOME (Ross Todds personliga mantra).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Böcker för bokcirklar