onsdag 5 mars 2014

Mitt hjärta...

... är mörat. Mjukt. Min ögon blanka. Har läst färdigt "Låt vargarna komma" av Carol Lifka Brunt. June och Greta är två systrar i tonåren. Deras föräldrar arbetar med ekonomi. När det är skattesäsongen luktar det alltid gryta. Grytsäsongen. Systrarna får klara sig själva. Vi är föräldralösa igen, säger systrarna till varandra. Men även systrarna har glidit ifrån varandra. June är ensam. Hon har en vän. Vän med stort V. Morbror Finn. Finn har aids. Bakom Finn finns Toboy. Mannen som sätter sig själv åt sidan för kärlekens skull. June tittar på den svårt sjuke Toby och tänker ”Det är så här kärlek ser ut, tänkte jag”.





















Boken är fylld med känslor och klokheter.

”Grusade förhoppningar är farliga, de kan förvandla en människa till någon hon aldrig trott att hon skulle bli.”

"Mina superhjältekrafter var bort. Kvar var mitt krossade hjärta."


”Hennes tårar kommer att berätta historien om det hon vet. Att det förgångna, nuet och framtiden är samma sak. Att det inte finns någonstans att ta vägen. Att hemma är hemma är hemma.”

Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Böcker för bokcirklar